Gdzie Ci mężczyźni? – o kryzysie męskości

 

Kryzys Męskości – refleksje po konferencji

Od jakiegoś czasu zastanawiam się i zauważam ( w rozmowach z klientami w gabinecie) coraz częstsze pytanie – co się dzieje z mężczyznami w dzisiejszych czasach? Bo to, że stary model patriarchalny się nie sprawdza, nie ma racji bytu – przy współczesnych warunkach, ambicjach i możliwościach rozwoju kobiet – to jest jasne dla wszystkich. Już nie potrzeba mężczyzny ani wojownika, ani żywiciela rodziny. Kobiety idą do przodu, widać je we wszystkich dziedzinach życia, rozwijają się – czasami są przeciążone ponad miarę, bo i stawiają sobie coraz ambitniejsze cele. ale też narzekają, że często na męża/ partnera nie mogą liczyć. Wśród mężczyzn zaś pojawia się frustracja, zniechęcenie i rozczarowanie – kim mam być? Jak jest moja rola w życiu, rodzinie? Dlaczego sprowadzany jestem do roli pomocnika w domu ( bo przecież kobieta szybciej i lepiej „ ogarnia” te czynności, którymi od wieków się zajmowała i oczekuje tylko pomocy)?

Jacy są i w jaką stronę powinni zmierzać mężczyźni, żeby odzyskać poczucie męskości? – odpowiedź na to pytanie miałam nadzieję, że uda mi się uzyskać na konferencji „O współczesnych wzorcach męskości”, na której swoje badania ( i książkę) przedstawił prof. Philip Zimbardo . Badania oparte były na ankiecie , na którą odpowiedziało 20 tys osób z różnych krajów. Wniosek z badań jest jest alarmujący : „męskość jest w kryzysie”.Mężczyznom brakuje celu i podstawowych umiejętności społecznych. Zarówno w wykształceniu, jak i karierze zaczynają zostawać w tyle. Po raz pierwszy współczesne kobiety poniżej trzydziestki przewyższają młodych mężczyzn w zakresie wykształcenia i zarobków. Prawdopodobieństwo pozostania w domu rodziców jest o 25% wyższe w przypadku chłopców niż dziewcząt.

Można zaobserwować nowe modele życia i zachowań współczesnych młodych mężczyzn, którzy:

  •  pozostają , będąc już po 30- ce przy rodzicach. Nie zakładają rodziny, wiodą tryb życia nastolatka, gdzie mama ugotuje, upierze, a on spędza czas tylko na pracy i rozrywkach
  • b. ciągle nie mogą znaleźć pracy, czasami nawet nie mogą skończyć studiów od lat – i są na utrzymaniu silnej, nieźle radzącej sobie w życiu zawodowym partnerki/ żony
  • c są całkowicie wyizolowani z życia społ . , pracują, uczą się, ale po powrocie spędzają czas głównie w swoim pokoju. Pozostają sami, bez relacji.
  • w ich życiu liczy się głównie zaspokajanie przyjemności, nie mają ani chęci, ani potrzeby hamowania impulsów. Dominuje postawa „ dążę do tego co chcę , co lubię, przecież należy mi się „

Przyczyny kryzysu męskości:

  1. Edukacja – od USA po Europę można zaobserwować trend, że dziewczyny lepiej się uczą, uzyskują lepsze oceny, jest też ich więcej na studiach – średnio jest to stosunek 60% kobiet/ do 40% mężczyzn. Jedną z przyczyn upatruje się w tym, że od lat szkoły i system edukacji został „ przestawiony” na wyrównanie szans, dokształcenie dziewcząt. Nagradzane są cechy charakterystyczne dla dziewczyn: pilność, staranność, systematyczność, a źle widziane te, które zawsze charakteryzowały chłopców, jak np. : rywalizacja, dociekanie , obrona swojego stanowiska, jak i aktywność ruchowa. To sprawia,że chłopcy źle się czują w szkole, zdobywanie nie jest ciekawe.

2. Rodziny bez ojca – 1/3 chłopców wychowuje się bez ojca, z czego 47% mężczyzn w separacji ( po rozwodzie) ma chłodny lub rzadki kontakt z dziećmi. Wynikiem tego są przede wszystkim: niestabilne wzorce oraz trudności w zaufaniu.Jako ciekawostka :G.Vaillant z Harvardu przeprowadził badania trwające ponad 40 lat – w ich wyniku stwierdzono,że największe znaczenie zarówno w rozwoju statusu społ , jak i poczuciu zadowolenia z życia, miał „ ciepły i bezpieczny” dom rodzinny a zwłaszcza relacja chłopca z ojcem– większy niż inteligencja lub status materialny. A właśnie tego mali chłopcy w obecnych czasach są pozbawieni. I nawet, w rodzinach, gdzie ojciec jest, badania podają ,że średnio chłopiec spędza tygodniowo 30 min z tatą a 40 h z internetem.

3. Zmiany w środowisku naturalnym oraz trybie życia. Wszechobecna chemia w jedzeniu i środowisku, otyłość, stres przyczyniają się do zmian hormonalnych oraz wpływają na płodność ( bardzo powszechny problem niskiej liczby plemników)

4. Gry. Internet .Większość gier jest tworzonych przez mężczyzn i dla mężczyzn, w celu zapewnienia ich potrzeb – rywalizacji, osiągnięć, tworzenia męskich relacji – i robią to, ale tylko wirtualnie. Gry zapewniają gratyfikację bez wysiłku i od razu. Chłopcy są konsumentami – nie ma żadnego działania, kreatywności. Nie rozwijają umiejętności społecznych, komunikacji. Nieśmiałość jest epidemią – tylko 5% chłopców deklaruje „ nie jestem nieśmiały”. Spędzanie czasu przed komputerem przyczynia się też do otyłości a co za tym idzie spadku poziomu testosteronu. Dodatkowego problemu dokłada łatwa dostępność pornografii. Badania w Wielkiej Brytanii pokazały, że chłopców w wieku 6-14 ! lat spędzają oglądając strony porno ok 2h tygodniowo.

5. Media – nie pokazują wzorca mężczyzny. Jest cała gama programów, filmów, gdzie pokazani są oni jako nieudacznicy – Kiepski, Kac Vegas… albo coraz bardziej umięśnionych, ale nierzeczywistych superbohaterów.

Jak przeciwdziałać?

Potrzebne jest przede wszystkim dostrzeżenie problemu i praca na różnych poziomach : rodziny, szkół, rządów, mediów. Ale to temat na inny wpis.

Na zakończenie urywek, w którym Danuta Rinn w piosence„ Gdzie Ci mężczyźni” wymienia cechy, które być może świadczą o tej prawdziwej , a gdzieś utraconej, męskości .

„Gdzie ci mężczyźni, prawdziwi tacy,
mmm, orły, sokoły, herosy?
Gdzie ci mężczyźni na miarę czasów,
gdzie te chłopy? – Jeee!…

Bojownicy spraw ogromnych,
owładnięci ideami
o znaczeniu wiekopomnym
i wejrzeniu jak ze stali.
Gdzie umysły epokowe,
protoplaści czynów większych,
niż pokątne, zarobkowe
kombinacje tuż przed pierwszym?
Nieprzekupni, prości, zacni,
wielkoduszni i szlachetni.
Gdzie-że oni, gdzie tytany
woli, czynu, intelektu,
woli, czynu, intelektu,
woli, czynu, intelektu?”

 

Co sądzicie?

Share

Jedno przemyślenie nt. „Gdzie Ci mężczyźni? – o kryzysie męskości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *